Dags att recensera en film igen! Ännu en film som jag tycker var mycket bra men som har vissa element som jag blir tokig på! För er som inte vet så handlar filmen om två bedragare som åker fast och tvingas jobba med FBI och så blir allt skitjobbigt för alla. In short! Se den för guds skull, den är jättebra! MEN.... minns vad jag skriver och se om du finner något annat än just det. Eh... haha! "Lycka till!"
 
Först av allt är det som vanligt så att män kan diskutera vad som helst med vem som helst, men kvinnor diskuterar män med kvinnor. När det inte finns en man närvarande diskuterar de MÄN. Jahadå. Bechdeltestets stämpel flög all världen väg. För en kvinnas värld kretsar kring mannen och den konkurrens hon får om den mannen från andra kvinnor. Jävla prekär situation det där alltså så hur ska de möjligtvis kunna hålla sig frn att prata män?
 
Sedan är det framställningen av män och kvinnor. I filmen finns ett brett åldersspann när det kommer till män. Från 30-någonting ända upp till riktiga gubbar. Huvudpersonen är dessutom ganska tjock men han har ju en sådan utrsålning så det göööör ju inget (och NEJ jag menar inte att vara nedvärderande mot överviktiga, bara att det är männens privilegium att vara det öppet på film) Det finns en tjock kvinna med i filmen men hon är propert klädd för att vi ska slippa se det okvinnliga fettet (huga!). Mannen däremot pöser ut med sin bara mage och gud så härlig han är på grund av det!
 
Kvinnorna är såklart få till antalet (nej jag räknar inte köttprydnaderna), unga och överjordiskt vackra (enligt den monokultur av vackra kvinnoutseenden som vi alla navigerar efter). Och de måste såklart ha så mycket urringning som bara möjligt är. För de är ju så vackra och sexiga så detta bara måste vi få se! Oh yey!
 
Och vilka är det som bryter ihop i tårar? Det är kvinnorna. Och vilka blir arga och våldsamma när de bryter ihop? Det är så klart männen! Precis som det ska vara... eh. Dags att lämna det där nu. 
 
Och alla sekvenser som börjar med att en urringning hamnar i fokus. Dessa kvinnor som bara är köttsliga statister i filmen. Ingen röst. Bara bröst. Vid ett tillfälle zoomar de in på en av de manliga huvudrollsinnehavarna. Bara det att hans huvud är i ena tredjedelan av duken, mittenelen är tom och i den sista tredejedelen är det... EN URRINGNING. Vad fan gör den där och hur exakt för den historien vidare? Nä just det, det gör den inte! Det är bara ett pynt som är ditsatt av den så kallade Male Gaze. För vi gillar tuttar!! Mer tuttar till folket! Tuttar tuttar tuttar! Och där var ett par till! Blir så less.
 
Och jag kan såklart inte skriva ett inlägg utan att även recensera publiken!
Det är några scener där kvinnor gör sig i ordning. Ingen säger något. Allt är bara naturligt för kvinnor pyntar sig ju i tid och otid.
 
Men när de manliga individerna pyntar sitt utseende? -HAHAHAHA! Men guuuuuud vad fåfäng och så löjligt det ser ut! Men kolla, vad gööör han? Seriöst. Önskar att män fick bry sig mer om sitt utseende än att slänga på sig en t-shirt av rätt märke och kladda gele i håret. Mer smink och pynt till män!
 
Aja... se filmen vettja!
 
 
Bild från http://screenonscreen.blogspot.se
American Hustle, Male Gaze,

3 kommentarer

Fanny Staaf

02 Mar 2014 18:00

Jag har tänkt se den ett tag, kanske ska ta och göra det då :)

Svar: Tycker jag absolut. Otroliga skådespelarinsatser! :)
Femtesstic

Mika

02 Mar 2014 22:02

Håller helt med dig! Såg AH idag och blev så besviken, både på handlingen och på framställningen av kvinnor och alla dessa jävla inzoomningar på Amy Adams rumpa. Wtf?!

Funderade också på bechdeltestet, och kan den inte ha klarat det tack vare nagellacksdiskussion mellan Lawrence karaktär och "Dolly"? Inser hur absurd förra meningen är. :-(

Svar: Jag funderade också på om den kanske klarade Bechdeltestet på grund av den scenen men bestämde mig för att den inte gjorde det på grund av att diskussionen även kretsade kring hur mycket hennes man älskade lukten och inte kunde få nog av den. Nära men inte riktigt liksom?
Femtesstic

Mika

03 Mar 2014 16:31

Ah, det har du rätt i, lyckades förtränga det.

För mig är det en klar nackdel med att ha blivit mer genusmedveten, jag gnisslar tänder och är arg efter alldeles för många filmer, som jag i insensible bliss för några år sen skulle älskat.

Att välja bort filmer pga bristande genustänk skulle ge väldigt få kvar att se, så jag undviker typ "Wolf of wall street" som jag verkligen inte tror att jag kommer gilla, men om filmen verkar bra, bortsett från en helmanlig cast så ser jag den ändå.

Hur tänker du?

Svar: Ja feck det är jobbigt att ha fått upp ögonen alltså, kan inte annat än hålla med. Det är klurigt med filmer speciellt. Jag kan fortfarande uppskatta en bra filmatisering och fina skådespelarinsatser men så är det ju resten... Jag skrev lite om WoWS i slutet på januari men det är mer en analys av hur människor över lag är uppvuxna med vad som är häftigt och hur det kändes som om stordelen av publiken missade det tragiska i den filmen. Jag gillade filmen faktiskt men den är störig på samma sätt som AH, fast värre.;) Men så skildrar den ju också svineriet som förekommer i världen på ett helt annat sätt än vad AH gör.
Femtesstic

Kommentera

Publiceras ej